15 tipov ako vybudovať lepšie sociálne média pre biznis

15 tipov ako vybudovať lepšie sociálne media

Vieš ako vybudovať lepšie sociálne média pre svoj biznis alebo značku?

Ak máš značku, firmu alebo projekt, je takmer isté, že si nejakým spôsobom alebo formou aktívny na sociálnych sieťach. Ale priznajme si, koľko značiek má aktívnu a prosperujúcu prítomnosť na sociálnych médiách? A koľko z nich tam proste len tak nejak je? Aj preto som dal dokopy týchto 15 tipov ako vybudovať lepšie sociálne media.

Na sociálne média potrebujeme štruktúru a stratégiu. Je jasné, že na level napr. GoPro sa nedostaneme náhodou. A hoci niektoré z veľkých značiek majú veľkolepé rozpočty, princípy, ktoré používajú na vytvorenie úžasnej prítomnosti, môžu zopakovať firmy všetkých veľkostí. Bojujete o followerov? Ste zvedaví, čo robiť so svojimi sociálnymi účtami? Všetci sme tam boli.

1. Nastav si rozumné ciele

Postavme si na začiatok otázku. Prečo vlastne si na sociálnych médiach?

Ak je tvoja odpoveď niečo ako „hmmmm…“ alebo „pretože tam je každý“, presne toto môže byť problém.

Koncept rozumných cieľov, ktorý si rozoberieme v inom blogu neskôr, tu je desaťročia, ale naozaj dôležitý je práve dnes v čase soiálnych médii a tvojej prezencií na nich.

V krátkosti, značky a firmy, by si mali stanoviť veľmi špecifické, merateľné a hlavne dosiahnuteľné ciele, ktoré sú relevantné a časovo obmedzené. Príklad dobrého rozumného cieľa pre marketing na socialnych sieťach bude niečo ako… „do konca roka zvýšime mieru reakcii na Instagrame o 25%“.

A práve tento prístup vám pomôže vyhnúť sa pasci bezcieľneho uverejňovania príspevkov.

2. Identifikuj svoje publikum

Po tom čo si načrtneš svoje ciele, mal by si načrtnúť aj svoje cieľové publikum.

Pro-tip: nie každý patrí tvojej cieľová skupina.

Možno sú to potenciálni zákazníci. Možno sú to hlavní hráči v odvetví a tí, ktorý tvoje odvetvie ovplyvňujú. V každom prípade ti rozdelenie publika pomôže pochopiť nasledujúce skutočnosti:

  • na ktorých sociálnych kanáloch si aktívny?
  • kalendár a časy kedy postuješ
  • typ obsahu ktorý publikuješ
  • „reč“ tvojej značky
  • informácie v tvojom profile

Mnoho značiek točí naprázdno, pretože prosto nezverejňujú obsah, ktorý hovorí k ich ideálnej cieľovej skupine. Venuj čas sledovaniu vytypovaných postáv svojho publika a porozumeniu toho, aké sú ich zvyky a aké značky už majú radi prostredníctvom sociálnych sietí. Tento druh konkurenčnej analýzy ti môže výrazne pomôcť pochopiť, aké sú možnosti, aby tvoja prítomnosť na sociálnych sieťach vynikla z davu.

3. Buď človekom

Toto je veľmi dôležité. Naozaj.

Jednou z najväčších chýb, ktorých sa na sociálnych médiách dopúšťame, je že vystupujeme ako spoločnosť či značka bez tváre s nulovou osobnosťou. V modernej dobe transparentnosti chcú ľudia našu značku spoznať na osobnejšej úrovni.

Mnoho značiek dnes vtipkuje a nebojí sa hovoriť so svojimi sledovateľmi rovnako ako so svojimi priateľmi. Kým značky boli kedysi kritizované za to, že vystupujú ako roboti, dnes je ľudskosť na sociálnych médií očakávanou samozrejmosťou medzi mnohými.

Podobne, predvádzať ľudskú stránku svojej značky znamená aj predstavovať tváre stojace za svojimi sociálnymi kanálmi. Či už ide o fotografie z kancelárií alebo snímky vášho tímu „vo voľnej prírode“, predstavenie a zoznámenie sa so svojimi sledovateľmi vždy pomôže vytvoriť veľmi potrebné spojenie.

A toto ma v podstate vedie priamo k ďalšiemu bodu!

4. Hľadaj vzťahy, nie len sledovateľov

O tom, či je počet tvojích sledovateľov naozaj dôležitým ukazovateľom môžeme diskutovať kľudne aj celý deň. Isté však je, že mať 100 sledovateľov, ktorí pravidelne reagujú na tvoj obsah je tisíc krát hodnotnejšie, ako mať 10 000 ľudí, ktorí ťa ignorujú. Možno to znie ako klišé, ale rozhodne nevynechávajme slovo „sociálne“ zo sociálnych médií. Krása „sociálneho“ totiž je v tom, že môžeme okamžite vytvoriť vzťahy s followermi takmer odkiaľkoľvek.

Ak nie sme si úplne istí kde začať, pokiaľ ide o budovanie vzťahov, tu je niekoľko rýchlych nápadov, ako vybudovať lepšie sociálne media:

  • snaž sa vždy @označiť ľudí, na ktorých odkazuješ vo svojich príspevkoch na sociálnych sieťach
  • odpovedaj na otázky, ktoré ti ľudia kladú
  • odpovedaj, keď ťa ľudia @označia alebo zdieľajú tvoj obsah
  • nedávaj len like alebo share; odpovedaj komentárom aby si začal komunikáciu

5. Vytvor si kalendár

Upozornenie na začiatok: dodržiavanie kalendáru alebo plánu obsahu nie je len niečo „extra“, čo robia len veľké značky. Ak existuje niečo spoločné medzi najväčšími značkami na sociálnych sieťach, je to určite to, že „postujú“ na konzistentnej báze.

Je takmer isté, že pracuješ s viacerými sociálnymi kanálmi a pokúšaš sa zaistiť, aby všetko fungovalo, pokiaľ ide o popis a čas uverejnenia, mám pravdu? Zváž preto, ako môže obsahový kalendár výrazne uľahčiť proces tým, že …

  • umožňuje doladiť každý náš príspevok pre každú platformu bez toho, aby sme museli skákať medzi stránkami.
  • pomôže nám načasovať príspevky tak, aby sme maximalizovali videnosť a reakcie, aby sme nemuseli neustále uverejňovať príspevky v reálnom čase.
  • zároveň nám pomáha sa vyhnúť opakovaniu toho istého obsahu znova a znova, a tým zaistíme, aby každý z príspevkov alebo obrázkov získal maximálnu pozornosť.

Stručne povedané, ak venujeme čas zostaveniu kalendáru, umožní nám to udržanie našej prítomnosti na sociálnych sieťach a zároveň maximalizuje dosah nášho obsahu.

6. Automatizácia správne

Všetka zloba v marketingu súčastnosti je ohľadom automatizácie, a to z dobrého dôvodu. Je však isté, že nemôžeme očakávať úspešné odovzdáme svoju sociálnu prezenciu autopilotovi s tým, že odídeme na dovolenku alebo robiť niečo iné. Hromadné automatické odpovede napríklad prešli do zabudnutia, pretože sa väčšinou javia ako neúprimné. Ak sa pozrieme do súčasnosti, je zrejmé, že starostlivosť o zákazníkov je súčasťou sociálnych médií, ktoré by mali byť prispôsobené, nie automatizované.

Inak povedané, automatizácia vo forme plánovania alebo spravovania obsahu je úplne férová hra. Vyhnime sa jej však v momente, keď sa stretávate so skutočnými otázkami zákazníkov alebo sledovateľov.

7. Viac pomáhaj ako predávaj

Napriek tomu, že sociálny predaj je stále na vzostupe, len zriedka by mala byť naša prítomnosť na sociálnych médiách o „tvrdom predaji“. Iste, ak pôsobíš v e-commerce, vtedy má zmysel posielať ponuky a zľavy svojim followerom. Ešte dôležitejšie však je, aby sme odpovedali na otázky sledovateľov, či už prostredníctvom odpovedí alebo obsahového marketingu.

Ak naši sledovatelia položia otázku, mali by sme odpovedať včas. A ak máme dojem, že naši sledovatelia začali hovoriť o konkrétnom probléme vo zvýšenej miere, mali by sme vytvoriť obsah, ktorý priamo dáva odpovede. Ponúkaním riešení problémov namiesto neustáleho prezentovania svojich produktov dokážeš, že tvoja firma alebo značka je autoritou a potenciálne si môžeš získať celoživotného zákazníka.

8. Optimalizuj svoje účty pre komunikáciu

OK, stále sa bavíme na tému, ako vybudovať lepšie sociálne media. Pokročíme aj tým, že sa nenecháš vystrašiť slovom optimalizácia. Na rozdiel od SEO nie je optimalizácia sociálnych médií moc technická. To znamená, že profily je možné optimalizovať pomocou fotiek, kľúčových slov a úplného vyplnenia informácií o svojom účte. Značky napríklad úspešne využívajú svoje BIO na Instagrame na oznámenie propagačných akcii, promo svojho hashtagu a určite nechávajú vyznieť svoj tón komunikácie.

Často len starostlivo vytvorený cover image môže vytvoriť signál o tvojej autorite a pomôcť priniesť viac followerov. Alebo plne optimalizovaná facebooková stránka s kompletnými obchodnými informáciami môže skutočne pomôcť vyššiemu umiestneniu stránky v službe Google.

Medzi rýchle spôsoby, ako optimalizovať prítomnosť na sociálnych sieťach v rôznych účtoch, patria:

  • pridanie relevantných kľúčových slov do profilu (rada: nepreháňajme)
  • zdieľanie obsahu relevantného pre naše odvetvíe – vrátane kľúčových slov a hashtagov v príspevkoch
  • prepojenie s obľúbenými účtami vo našom odvetví pre ďalšiu expozíciu (rada: nebojme sa sledovať ostatných)

9. Ak máš pochyby, nikdy nič nepokazíš vizuálom

Bez ohľadu na to, kde publikujete svoj obsah, fotografie a video zaberú vždy. V poslednej dobe je to hlavne video. Aj na platforme založenej na obrázkoch akou je Instagram, video vyslovene exploduje. Facebook poznamenáva, že live videá získavajú až šesťnásobok interakcie v porovnaní s akýmkoľvek iným typom obsahu.

Dobrou správou je, že vizualizácia neznamená, že potrebuješ nejaké šialené vybavenie alebo plnohodnotný výrobný rozpočet. Namiesto toho zváž nasledovné možnosti:

  • fotky alebo videá tímu
  • fotky zákazníkov
  • fotky z eventov
  • fotky z výroby alebo behind-the-scene videá
  • citáty
  • infografiky
  • UGC alebo obsah vytvorený tvojími zákazníkmi

Vďaka všetkým tým nástrojom ktoré už existujú na vytváranie sociálnych obrázkov a videí, je jednoduchšie než kedykoľvek predtým zaujať svoje publikom aj vizálne. Ak máš s tým aj tak problém, môže byť výhodné mať na to agentúru, ktorá Ti s obsahom pomôže.

10. Ukáž svoju prítomnosť

Ak sme si už prešli prácou zameranou na rozšírenie prítomnosti na sociálnych médiách, mali by sme o tom informovať svet. Možností je nespočetne veľa. Od ikoniek v päte domovskej stránky až po ikony v podpise emailu, tak aby každému, kto príde do kontaktu s našou značkou, stačilo iba jedno kliknutie a mohol sa stať naším dlhodobým sledovateľom. Kanály ako Facebook, Twitter, Pinterest a Instagram je možné na web jednoducho integrovať pomocou kódu, ktorý tam stačí vložiť.

Krížová propagácia na vlastnom webe a prostredníctvom iných sociálnych kanálov je proaktívny spôsob, ako si v priebehu času zvýšiť sledovanosť. A samozrejme vybudovať lepšie sociálne media.

11. Ostaň aktívnym

Neaktívne sociálne kanály sú vždy zlou vizitkou značky. Nikdy preto nenechávaj svoj Facebook alebo Instagram zbierať pavučiny. Ideálne je ukázať čerstvý obsah deň za dňom. Ak sa aj rozhodneš uverejnňovať obsah raz za týždeň, rob to konzistentne.

A tu je niekoľko rýchlych tipov, ktoré ti pomôžu ostať aktívnym:

  • nauč sa správnej automatizácii, ktorá ušetrí tvoj čas a energiu
  • vyber a uprednostňuj kanály, kde sa nachádza práve tvoja cieľová skupina
  • nájdi si cesty ako opätovne využiť ten istý obsah, aby si nemusel opäť objaviť koleso

Zostať aktívny na sociálnych sieťach nemusí byť až tak časovo náročné. Plánovaním alebo jednoduchým vyblokovaním 10-15 minútových časových úsekov môžeme uverejňovať obsah a reagovať na otázky zákazníkov bez zbytočného plytvania časom. Taktiež stojí za to sa pokúsiť založiť svoju aktivitu na najlepších časoch na uverejnenie príspevkov na sociálnych médiách.

12. Sleduj čo je trendy

Medzi najnovšími správami, trendovými hashtagmi alebo čímkoľvek najnovším si môže značka vždy nájsť priestor na získanie práve aktuálneho obsahu. Je to skvelá príležitosť nielen na to, aby sme nadviazali na existujúci trend, ale tiež predviedli osobnosť našej značky. Majme svoj názor na trendy. Aj tým ukážeme osobnosť značky.

13. Neboj sa platiť

Nech sa nám to páči alebo nie, sociálne médiá už dávno nie sú úplne „bezplatným“ kanálom, akým boli kedysi. Aj keď je stále veľa toho, čo sa dá urobiť organicky, aktualizovaný algoritmus Facebooku a nové obchodné funkcie, ktoré sú k dispozícii na Instagrame, signalizujú jasnú potrebu firiem experimentovať s platenými reklamami.

Nielen reklamy si však zaslúžia vašu pozornosť. Pri pohľade na nedávny rozmach influencer marketingu sú platené vzťahy medzi influencermi stále bežnejšie.

Dobrou správou je, že sociálne reklamy aj influencer marketing môžu mať super návratnosť investícií. Medzi laserovým zacielením na Facebooku alebo využívaním hyperaktívneho publika influencerov má platená stratégia určite svoj čas a miesto v závislosti od sociálnych cieľov firmy.

14. Používaj nástroje na monitoring aktivity

Väčšinou keď vidím, že sa ľudia sťažujú na nedostatočnú návratnosť investícií, ktorú vidia zo sociálnych sietí, je tam veľká šanca, že ich záujem o social neberú seriozne.

Rovnako ako sme pri SEO často až po krk ponorení v Google Analytics, marketéri musia zaobchádzať so sociálnymi sieťami rovnakým spôsobom. Existuje množstvo analytických nástrojov, ktoré presne pomôžu identifikovať najvýkonnejší obsah, trendy vo výkonnosti a nevyhnutné rozdelenie prítomnosti v sociálnych médiách podľa čísel. Tieto dáta vám môžu pomôcť zaobchádzať so sociálnymi médiami menej ako s hádaním a viac ako s vedou. Ak na toto tvoj čas už nestačí, a sociálne média sú pre teba dôležité, radšej si najmi agentúru. Jej provízia je určite lacnejšia, ako prípadné omyly.

15. Tvor obsah, aký ľudia chcú vidieť

Ak chceš byť vidieť, nemôžeš tvoriť obsah, ktorý tvoria všetci ostatní.

V krátkosti, musíš tvoriť.

Či už sa pokúšaš o pozíciu lídra alebo sa chceš odlíšiť od konkurencie, originálny obsah je presne spôsob, akým to dosiahneš.

Môžu to byť tvoje vlastné blogy, výskumy, ankety alebo infografiky. Alebo to môže byť tá fotka, ktorá sa ti tak moc podarila počas poslednej dovolenky.

Alebo … to môže byť aj uvážlivý výkrik o stave tvojho odvetvia.

V každom prípade, ideálom je zverejňovať obsah, ktorý núti tvojich sledovateľov sa zastaviť. Na sociálnych sieťach je až príliš veľa hluku: daj si za cieľ ho preraziť.


Ako teda vyzerá prítomnosť tvojej značky na sociálnych médiach?

V podstate neexistuje žiadne „tajné“ alebo riešenie na kľúč pre lepšiu prezenciu na sociálnych médiách. Ale existujú malé taktiky a stratégie, ktoré nám môžu pomôcť vybudovať si sociálne účty, ktoré priam volajú po zapájaní sa. Princípy, ktoré som tu načrtol, sú odpozorované od značiek, ktoré sú v súčasnosti na sociálnych sieťach vidieť. Ak sa nimi dokážeš riadiť aj ty, budeš o krok vpred. A máš šancu vybudovať lepšie sociálne media!

Rád by som však počul aj teba.. S čím bojuješ, pokiaľ ide o tvoju prítomnosť na sociálnych sieťach? Chýbali mi nejaké tipy alebo taktiky? Daj mi vedieť v komentároch!